IDEOLOGIJA I INTELEKTUALCI (TRAKTAT O DUŽNOSTI I ISTINI) | POLITIKA, KULTURA, IDENTITET, 2013
Dobar dio života provela
sam zazirući od ideologije. Ponekad mislim da je to bila spontana reakcija moje
generacije i onih bliskih njoj, kada smo u manirističkom duhu i pozi
proliberalnih umova ignorirali mnoštvo -izama, a ponekad vjerujem da je riječ o
sustavnoj neupućenosti u doktrinu svemoćne ideologije koja je oblikovala naše
živote. Danas to i nije toliko važno, ali sam sasvim sigurna da sam tada
nesvjesno ignorirala cijeli niz pitanja koja su obilježila jednu epohu.
Dvadeseto stoljeće iznijelo je na površinu nekoliko velikih tema: temu slobode,
pravde, suvereniteta, dehumanizacije i ljudskog integriteta koje su intrigirale
tadašnju intelektualnu javnost.
Godine 1978. čuveni češki
pisac i disident Milan Kundera ovako je pisao o tom vremenu: »Vikali smo da
želimo stvoriti bolju budućnost, ali to nije istina. Budućnost je samo
praznina, bez osjećaja… dok je prošlost ispunjena životom čije nas lice
nervira, ljuti, povređuje toliko, da ga želimo uništiti ili ponovo naslikati.
Želimo biti gospodari budućnosti, samo da bi promijenili prošlost… retuširali
fotografi je i ponovo, ispočetka ispisali biografi je i povijest«. Navela sam
ovaj citat iz Knjige o smijehu i zaboravu kao uvod u temu o kojoj ću pisati u
ovom eseju, ali najprije bih željela pojasniti dva bitna pitanja. Prvo pitanje
otvara odnos između ideologije i povijesti, a drugo između ideologije i
politike.
Povijest društava koja su u
prošlom stoljeću bila eksplicitno ideološka, poput jugoslavenskog
socijalističkog društva koje je slijedilo primjer Sovjetskog Saveza (uostalom,
kao i sve komunističke zemlje Istočnog bloka), bila je rezultat totalitarne
politike koja je zagovarala holizam i nacionalnu koheziju pod jakom kontrolom
države. Rušenje željezne zavjese i izlaz iz takvog monopolističkog ideološkog
kalupa stvorilo je uvjete za razvoj novih liberalno-demokratskih društava u
kojima je takva ideologija mogla biti samo opasan politički anakronizam. Iako
njezino vrijeme danas odbrojava svoje posljednje sate, možemo slobodno reći da
ne postoji epoha oslobođena ideologije. Njezina odsutnost značila bi odsutnost
politike uopće jer je ideologija, najvjerojatnije najvažniji dio oblikovanja
ljudskih života, »energični sastojak u oblikovanju skupnih identiteta i
politika« (Freeden 2006: 10).
Za marksista Terryja
Eagletona ideologija je diskurzivni (semiotički) fenomen koji se bavi značenjem
pojmova – ne isključujući i njihovu reifi kaciju – kao »nužni medij za
proizvodnju ljudskih subjekata«. Ona postoji jedino u nama te nas tako
»interpelira«, identifi cira, izdvaja iz mase obraćajući nam se imenom. Zato
ideologiju defi niramo kao pretpostavljeno ponašanje, paket simbola, koncepata,
slika, nametnutu strukturu koja još nije stigla proći kroz našu svijest, a mi
ju već živimo na nesvjesnoj razini (Eagleton 2005: 235-244), više kao
instinktivnu reakciju na stanja u svijetu, nego kao svjesno promišljanje o
njemu. To je dostatan razlog da ustvrdimo kako se ideologija koristi
simboličkim oblicima i djeluje kao »udvojen« tekst u kojem je, osim znakova i
njihove materijalizacije, nazočna i moć.
Realni
socijalizam i kritičko-politički diskurs jednog marksističkog kritičara
Svako društvo ima
svoj režim istine, svoju načelnu politiku istine: tipove diskursa koje prihvaća
i pridonosi tome da oni funkcioniraju kao istina.
Michel Foucault
Onda kada sam razmišljala o
ovoj temi i čitala tekstove naših renomiranih intelektualaca iz razdoblja
realnog socijalizma, prisjetila sam se izvrsnog eseja Mikhaila Epsteina
»Komunizam i postmodernizam« iz knjige Postmoderna epoha u Rusiji: književnost
i teorija (Moskva, 2000.), koju sam dobila pri jednoj nesebičnoj razmjeni
teorijske literature, a njegovo me je opetovano čitanje navelo na spoznaju da
se dio stavova u ovom eseju preklapa sa stavovima jednog drugog marksističkog
kritičara, Dimitra Mitreva (koji je pola stoljeća prije Epsteina svoje stavove
izložio u opsežnoj kritičkoj studiji, danas poznatoj kao Dirigirana umjetnost).
Međutim, prije nego što se pozabavim koincidencijama u tih po mnogo čemu
različitih, ali provokativnih teoretičara, želim istaknuti da Mitrevljeve
opservacije, iako žestoke i precizne, nemaju snagu revizionističkih ideja. One
pripadaju jednom sustavu institucionalnog mehanizma kontrole, ponajprije kao
»svjesna« obrana tadašnje vladajuće ideologije, a ne kao kategorična promjena
njezine doktrine. Njegovi stavovi iz prethodno spomenutog teksta (u to vrijeme
naslovljenom »O nekim informbiroovskim karakteristikama današnje bugarske
umjetnosti«), predstavljaju protutežu tadašnjoj, u mnogim zemljama Istočne
Europe, autoritarnoj sovjetskoj ideologiji, otkrivajući svoju lojalnost prema
jednoj drugoj ideološko-političkoj opciji koja je za njega, u to vrijeme, bila
jedina moguća i ispravna. Riječ je o opciji koja je prkosila povijesnim
događanjima iz 1948. godine i u idućim godinama kada je »nemilosrdno bila
ugrožavana jugoslavenska socijalistička stvarnost«. Zato me i ne čudi što je
Mitrev, umjesto na političku i kulturnu situaciju u vlastitoj zemlji, bio
usmjeren na onu u Sovjetskom Savezu i Bugarskoj koje su slijepo slijedile
Rezoluciju Informbiroa. O čemu je zapravo riječ?
Jedno od najmračnijih
poglavlja u povijesti socijalističke Jugoslavije bilo je razdoblje od 1948.
godine i razdoblje neposredno nakon nje. To je bilo vrijeme kada su u komunističkim
zemljama bili pokrenuti najveći montirani procesi protiv čovječanstva u
povijesti. Opće je poznato da je broj žrtava staljinističkih čistki za vrijeme
Kominterne bio velik, a za vrijeme Informbiroa nadišao je broj od 100 000
žrtava. Kao posljedica razmirica između službenog Beograda i Moskve, posebice
oko formiranja Balkanske federacije, Staljin je povukao svoje vojne stručnjake
iz Jugoslavije te je u ožujku 1948. godine poslao pismo u kojem omalovažava KPJ
pozivajući sve zdrave i vjerne marksističke snage da izvrše promjenu u vrhu
Partije. Na to pismo stigao je odgovor već sljedećeg mjeseca: u travnju iste
godine, na drugoj sjednici Informbiroa, održane u Bukureštu, donesena je
Rezolucija koja je putem Radio Praga bila objavljena i u Jugoslaviji. Nakon
sjednice na Dedinju, kao reakcija na Rezoluciju Informbiroa, Centralni komitet
KPJ odlučio je da u srpnju 1948. godine održi svoj Peti kongres u Beogradu. Na
njemu je donesena povijesna odluka: Titovo »ne« Staljinu!
Nakon prepiske između
Beograda i Moskve počela su masovna uhićenja najistaknutijih komunista zemalja
Istočnog bloka pod izgovorom da podržavaju jugoslavenski Centralni komitet u
otporu protiv Informbiroa. I obratno, nakon druge Rezolucije IB slijedili su
još žešći obračuni s neistomišljenicima i pritisci na osumnjičene u tadašnjoj
Jugoslaviji. Dana 9. srpnja 1949. zloglasni Goli otok otvorio je svoja vrata
političkim osuđenicima s namjerom da ih preodgoji i vrati na ispravni put
Partije. Na obje strane intenzivirali su se politički obračuni. Nakon promjene
svoje vanjske politike, Jugoslavija se okreće zapadnim zemljama za pomoć i
oružje, a zbog čega dolazi do pojačane koncentracije vojne sile na granicama.
Da se politička situacija zaoštrila skoro do rata govori i događaj iz 1952.
godine – nedaleko od granice kod Bosilegrada cijeli je tenkovski korpus Crvene
armije demonstrirao napad na Jugoslaviju. To je bio dio Staljinova ratnog plana
o kojem je nakon njegove smrti10 svjedočio maršal Georgi Žukov.
Evo kakva je razmišljanja
imao i do kakvih spoznaja je tada mogao doći makedonski teoretičar D. Mitrev
kao živi svjedok11 jednog kriznog vremena:
»U Sovjetskom Savezu
postoji upravljačko središte koje ima neizmjernu diktatorsku ambiciju donošenja
dekreta vezanih uz sva očitovanja društvenog života…, znak koji ne govori o
rukovođenju, već o komandiranju jednom osobitom i sveobuhvatnom ideološkom
djelatnosti kakva je umjetnost… Tom i takvom se središtu podređuje društveni
život u svim informbiroovskim zemljama i dobiva obilježja dirigiranja… kao posvemašnja
imitacija svega onog što nastaje u teoriji i praksi ideološkog fronta
SSSR-a…«(Mitrev, 1970: 144-145 kurziv A. B.-M.). No, ne samo da pokazuje
zavidnu sposobnost razotkrivanja aktualnih kulturnih (i političkih!) događaja,
Mitrevljeva »Dirigirana umjetnost« problematizira i o pitanju o umjetničkoj
metodi u okvirima socijalističkog realizma, onoj »ustanovljenoj od Staljina i
razrađenoj od Ždanova i provođenoj od strane njihovih birokratskih
propagandista… Danas – nastavlja Mitrev – taj se socijalistički realizam … u
teoriji i praksi sovjetske umjetnosti i kritke proglašava jedinstvenom i
obvezatnom metodom… Ali, kako se podrazumijeva takva metoda i kakav je
socijalistički sadržaj njezina oblika?« pita on (1970: 155). Odgovor na to
pitanje naći ćemo mnogo kasnije u Epsteina i koji će, na jedan posvema drukčiji
način, osvijetliti razdoblje socijalističkog realizma.
Iako je proklamirao
besklasno društvo, komunizam je zagovarao i klasni pristup kulturi i
ideologiji. No, iz ideološke perspektive postmodernističke Epsteinove estetike,
tadašnji je sovjetski marksizam, zapravo, ujedinjavao mnoštvo ideologija. Bio
je »prvi i u povijesti nenadmašeni obrazac ideološkog pastiša, eklektične
smjese različitih elemenata u kojima je postupno sazrijevala ironijska svijest
o njihovoj nespojivosti, zapravo spojivosti u novoj dimenziji igre«, tvrdi
Epstein opisujući sovjetski marksizam kao parodiju ideološkog mišljenja (Epstein
2008: 185).
Njegova tvrdnja,
artikulirana na jedan postideološki način, danas se čini razorno točnom i ne
razlikuje se mnogo od tvrdnje Mitreva u »Dirigiranoj umjetnosti«, u kojoj se
također razotkriva »elementarna shema« sovjetske socrealističke stvarnosti.
Mitrev prepoznaje mehaničku kombinaciju nekoliko elemenata: revolucionarnu
romantiku, kritički realizam, načelno pripadanje partiji i crno-bijelu tehniku
oblikovanja likova. »Na taj način shematiziran i propagiran, staljino-ždanovski
socijalistički realizam predstavlja oživljavanje, novo izdanje starog
buržujskog romantizma koji je prikazivao nepostojeći život i nepostojeće ljude
i, kao takav udaljavao je čitateljske mase od suvremenog života… unoseći ih u
neki svijet nestvarnosti i utopije…«, smatra Mitrev (1970: 155-156 – kurziv A.
B.-M.).
Ako je komunizam trebao
najaviti trijumf ideja koje će promijeniti svijet, ne čudi činjenica da je
eklektički sovjetski realizam u istom stilu dopuštao kombinaciju različitih
povijesnih stilova gradeći jednu metadiskurzivnu »stvaralačku metodu«. Tada se
inzistiralo na dvama velikim ideologemima: socijalistikom realizmu i
dijalektičkom materijalizmu. U prvom ideologemu riječ je o posvemašnjoj
semiotizaciji stvarnosti, zapravo, činu njezina pretvaranja u znak koji je
progutao označeno na račun označitelja, omogućivši da na taj način socrealizam
postane realnost, a realnost – realizam ili preciznije, tekst o realnosti u
svim socijalističkim zemljama bez izuzetka. Takav je realizam funkcionirao i
kao hiperrealnost – udvojeni simulakrum ili metafora zrcala koje, osim
sastavnog dijela interijera, predstavlja i njegovu reprodukciju.
Drugi ideologem pokazuje
odlike jedne autoritarne ideologije (sovjetskog marksizma) čiji dijalektični
materijalizam nije značio dijalektiku u hegelijanskom smislu riječi, već
totalitarnu dijalektiku koja je polagala pravo na apsolutnu istinu
proglašavajući ju dogmom15. Simulirajući ideologije antičke demokracije ta je
ideologija osuđivala zapadne teorije o subjektivizmu, depersonalizaciji i
iracionalnosti.
Iako su primjenjivali
idejno nasilje nad ljudskom svijesti, socrealizam i sovjetski marksizam16
stvarali su, zapravo, preduvjete za postmodernizam, ali za razliku od njega,
nisu uspjeli posaditi sjeme samoironije: ostali su ozbiljni, patetični i
proročki, kaže Epstein. O tom njegovom »sovjetskom iskustvu« bit će riječi u
drugom eseju u ovoj knjizi, a sada se vraćamo iskustvu Dimitra Mitreva, koje se
oblikovalo unutar tadašnje jugoslavenske marksističke ideologije, u kojoj se od
»šume nije vidjelo drvo«. Iako se Mitrev zadržava na »dirigiranom« odnosu
između Bugarske i Sovjetskog Saveza, njegov diskurs upućuje na namjeru da
problematizira teme o angažiranosti i tendencioznosti u književnosti uopće. Evo
što primjećuje njegovo kritičko oko: »Umjetnik čijim se idejnim stavovima i
umjetničkim sredstvima na isti način diktatorski upravlja, nije slobodan čovjek
niti umjetnik u odnosu na životne probleme, već činovnik od koga se zahtijevaju
izjave o vjernosti režimu te on neizbježno napušta poprište borbe za istinu i
podređuje se tržištu burzovnih špekulacija vlastitom sviješću i vlastitim idejama.
Razumije se, ako ih uopće posjeduje. Presuda je naroda i povijesti već odavna
izrečena… ne o njima, a pred onima… koji još uvijek drže do časnog poziva
umjetnika… stoji otvoreno pitanje: s narodom ili protiv njega, za istinu ili
protiv nje?« (Mitrev, 1970: 248-249 – kurziv A. B.-M.). Na koju i kakvu istinu
misli Mitrev?
Prema Vaclavu Havelu
perverznost komunističkih režima očitovala se u nepostojanju suprotstavljenih
strana njih i nas, već su svi participirali u zajedničkom društvenom životu jer
neki drugi/alternativni nije bio prihvatljiv. Ideološka pokornost nije smjela
biti upitna, ona se podrazumijevala jer u komunističkom totalitarizmu Partija
je ta koja postavlja zahtjeve subjektu da prihvati jedinstvenu »istinu«,
dokazujući na taj način svoju podobnost. Stoga je posvema u pravu Michel
Foucault kada kaže da »istina pripada ovom svijetu. Ona nastaje pomoću brojnih
oblika prinude i potiče regularne učinke moći. Svako društvo ima svoj režim
istine, svoju ›generalnu politiku‹ istine: tipove diskursa koje prihvaća i
pridonosi da funkcioniraju poput istine…; tehnike i procedure koje pri
stjecanju te istine čine stvari vrijednima; status zaduženih govoriti što se
smatra istinom… ›Istina‹ se pridružuje oblicima znanstvenog diskursa i
institucija koje ga stvaraju; ona je predmet stalnog gospodarskog i političkog
navođenja…; ona je objekt u raznim oblicima… (koji kruži putem obrazovnih i
informativnih instrumenata moći…); ona se stvara i stavlja pod kontrolu… (na
sveučilištima, u vojsci, u medijima); konačno, ona je tema čitave političke
debate i konfrontacije društva (›ideoloških sukoba‹)« (Foucault 2006: 105- 106,
kurziv A. B.-M.).
Foucault defi nira
intelektualca istovremeno na tri načina: prema klasnoj poziciji, prema uvjetima
života i rada i konačno, prema specifi čnoj politici istine u društvu. To znači
da je u sva tri slučaja intelektualac defi niran politikom. »O političkim
problemima intelektualca ne smije se razmišljati u terminima znanosti i
ideologije, nego u terminima istine i moći… Njegov je temeljni politički
problem, ne kritizirati ideološki sadržaj koji je navodno povezan sa znanošću…,
nego utvrditi mogućnost da se konstituira nova politika istine...«, zaključuje
Foucault (2006: 107-108). Drugim riječima, ideologija ne postoji da bi opisala
stvarnost, nego da bi izrazila neku volju ili nadu. Njezin jezik nije samo konstativan,
već i performativan te kao retorički čin suprotstavljanja i/ili samopotvrde
»ideologija predstavlja zbir stavova u koje vjerujem, ali koji nije slučajan,
kao što vjerojatno nije slučajan niti način na koji češljam kosu – objašnjava
Terry Eagleton. Ona podsjeća na kaotičnu mješavinu bezličnih, bespredmetnih
klišeja i izrjeka. Pa ipak, takve su izlizane fraze toliko duboko prožete
korijenima osobnog identiteta, da nas mogu, s vremena na vrijeme, natjerati da
postanemo ubojice ili mučenici« (Eagleton 2005: 45).
Ne postoji »jezik« općenito
kao što ne postoji znak ili misao o znaku koji se ne odnose na vlast ili ne
potječu od vlasti. Svaki se diskurs odnosi na vlast i zapravo je pokušaj da se
nametne vlast putem tehnike govora (Lyotard). Znači li to da upotrebljavajući
riječi na osobit način otkrivamo svoju svijest kao unutrašnji govor o nekom
fenomenu čija nas verbalna materijalizacija defi nira i determinira kao
subjekte, pripadnike neke ideologije? Odgovor je potvrdan jer je nemoguće
živjeti u društvu, a biti neovisan. Tako je nekada govorio Vladimir Ilič.
Mitrev je bio na istom tragu te je nekoliko puta u svome tekstu citirao i
Lenjina.
Željela sam se iz pozicije
današnje liberalno-demokratske perspektive osvrnuti na to totalitarno vrijeme i
njegovo društveno uređenje u kojem su participirale zanimljive ličnosti,
vrhunski intelektualci u svojim područjima. Analiza njihova diskursa, kao
jezika bliskog vladajućoj ideologiji koja je upravljala njihovim životima,
najčešće i nesvjesno, na što vjerojatno upućuje i metadiskurzivni narativ
Dimitra Mitreva, čiji je normativni kod mišljenja poprimio odlike spomenute
ideologije i epohe, otkriva da je ta ideologija odbila vidjeti sebe kao povijesno
prolazni fenomen. Međutim, cenzura u komunističkoj Jugoslaviji i ideja njezine
obrazovne (ideološke!) politike za stvaranje homogene kulture u državi, ne
amnestira pisce i umjetnike, kao najistaknutije intelektualce svoga vremena, da
javno, u ime ljudskih prava i morala, iznose svoje spoznaje glede ideologije
ili, na primjer, velikih tabu tema jugoslavenskog socijalističkog društva s
»ljudskim« licem – titoizma i nacionalizma.
Prije nego što analiziram
Mitrevljeve stavove o toj temi, citirat ću Étiennea Balibara koji izvrsno
opisuje ideologiju nacionalizma. »Nacionalizam se najčešće svrstava uz
ideologiju odabranog naroda (The Elect Nation)… Pojam je odabranog naroda
dvosmislen: u njemu se prožimaju univerzalno i partikularno. Bez obzira na to
je li postojanje neke nacije stvarno ili virtualno, ona si može postaviti za
cilj spasiti čovječanstvo, donijeti mu mir i civilizacijski napredak, ali samo
ako se osjeća univerzalnom u svojoj osobitosti. To znači da treba iz osjećaja o
vlastitoj posebnosti eliminirati sve što podsjeća na partikularizam kako bi
unijela u sebe elemente univerzalizma (najčešće kao svjetovni odnos prema
velikim religijama i njihovog ideala o pravdi i univerzalnom bratstvu među
ljudima.
Nekoliko smjelih primjedbi
u Mitrevljevoj studiji potvrđuju potonje. Naime, imajući u vidu relaciju između
bugarske komunističke partije i velikoruske jezične i nacionalne politike koja
je uspostavljala paternalistički odnos sa zemljama Istočnoga bloka, Mitrev
govori o hegemonističkom karakteru te suradnje, koja se po njemu odvijala uz
dva preduvjeta: »neupitna apologija sovjetske umjetnosti kao jedina umjetnost u
svijetu… i neupitno podčinjavanje bugarskog umjetničkog razvitka…, makar i po
cijenu vlastitog nacionalnog obezličenja i otklona od vlastitog nacionalnog
identiteta« (Mitrev 1970: 167). Konstatiravši da gubljenje neovisnosti rađa
osjećaj »nacionalne malodobnosti i inferiornosti«, Mitrev delikatno, samo s
nekoliko rečenica, otvara pitanje o političkom identitetu makedonske nacije,
točnije njezine manjine, pitanje o »diskriminaciji pirinskih Makedonaca kojima
se zabranjuje učenje makedonskog jezika i razvoj makedonske nacionalne
kulture«. (Mitrev 1970: 171). Njegove nas riječi vraćaju u stvarnost i gorkim
iskustvima koja i danas imaju traumatične posljedice na makedonsku povijest,
naciju i jezik…
Razumljivo je da su ideje
važne za održavanje političke moći one države koja putem ideološkog sustava
vrijednosti kodira svoje interese s ciljem osiguranja koherentnosti cijeloga
društva. Znači li to da je ideologija oblik mišljenja koje se poziva na
identičnost kao normu? Naravno da ne, osim u totalitarnim društvima, gdje se, u
stilu jedne, prema riječima Adorna, »prikrivene paranoidne racionalnosti«
poseže za identičnošću kao čistim simulakrumom. Na to upućuje i Epstein kada
kaže da u zemlji Sovjeta nije postojala ni jedna druga stvarnost osim
stvarnosti postojeće ideologije, posve identično kao i u nekadašnjoj
Socijalističkoj Federativnoj Jugoslaviji… U tom smislu osvrnut ćemo se na
Louisa Althussera, za kojeg je ideologija bila sustav ideja i predodžbi koje
dominiraju ljudskim i/ili društvenim umom koji njime upravljaju. Ono što je
naizgled izvan ideologije, objektivno se događa unutar nje i obratno, ono što
je zapravo unutar ideologije, prividno je izvan nje, kaže u knjizi Ideologija i
državni ideološki aparati20 i objašnjava: »oni koji su po defi niciji unutar
ideologije zapravo vjeruju da su izvan nje: jedan od ideoloških učinaka jest
odbacivanje ideološkog karaktera ideologije pomoću same ideologije: ideologija
nikad ne kaže: ›ja sam ideološka‹. Da bi se moglo reći ›ja sam u ideologiji‹ (u
izuzetnom slučaju) ili (uobičajeno) ›bio sam u ideologiji‹, nužno je biti izvan
ideologije, tj. imati znanstvenu svijest. Optužbe o postojanju unutar
ideologije tiču se samo drugih, nikada sebe (osim u slučaju spinozista i
marksista, a što je u ovom slučaju potpuno svejedno). To znači da ideologija
nema vanjskost (za sebe), nego da istodobno nije ništa osim vanjskosti (o
znanosti i stvarnosti)« (Althusser 2009: 70-71 – kurziv A. B.-M.).
Što se danas može
zaključiti iz ovog kratkog prelistavanja »starih notesa« književne povijesti i
njihova rekontekstualiziranja? Prvo, da naše postideološko vrijeme dopušta
jedan zanimljiv paradoks. Naime, suvremena tumačenja pojma ideologija ne
podrazumijevaju stvaranje novih ideoloških obitelji, već dekodiranje starih
putem rekonfi guracije i reinterpretacije. Zato sam i mogla iščitati diskurs
jednog »prošlog vremena«, nadam se, opravdavši izbor zadane teme. No, iako
ideološki obojen (a kakav bi i mogao biti u ono povijesno ludo vrijeme?!),
diskurs Dimitra Mitreva ne samo da nudi racionalne spoznaje, nego nam pomaže
shvatiti činjenicu da stavovi u njegovoj »Dirigiranoj umjetnosti« koji se
odnose na sovjetsko-bugarsko socijalističko iskustvo, u velikoj se mjeri odnose
i na iskustvo SFRJ. Kao rezultat vlastite opsesije to je društvo proizvodilo
upravo ono što je i kritiziralo. Zato, ne samo što je, na izvjestan način, Mitrovljev
diskurs metakritičan, on je istodobno i denotativan – ima udvojenu vrijednost
koja na najbolji mogući način ilustrira ono što Terry Eagleton danas kaže o
ideologiji: ideologija nije ništa drugo osim »kolektivni simbolički
samoizričaj« koji, i pokraj suprotstavljenih interesa, promovira i interese
društvene skupine/klase kojoj pripada. Preciznije: »ideologija je
akcijski-orijentiran diskurs u kojem je kontemplativna spoznaja uglavnom
podčinjena ›а-racionalnim‹ interesima i željama… Javlja se kao uvjeravajući ili
retorički vid govora …koji nije toliko zainteresiran za situaciju ›kakva jest‹,
već za proizvodnju određenih učinaka korisnih za političke ciljeve« (Eagleton
2005: 60 – kurziv A. B.-M.).
I na samom kraju ovog
dijela teksta, zaključno bih rekla da svaka izjava, svaki iskaz može postati
ideološkim ako je vođen skrivenim motivima koji legitimiraju određene interese
u borbi za moć (kao u slučaju spora Tita i Staljina). U Mitrevljevu kritičkom
diskursu, na žalost ili na sreću, ne postoji nikakav ideološki konfl ikt s
komunističkom političkom opcijom. Jedino se, možda, može naslutiti skrivena
želja da se otvori pitanje ideologije, kao obveza budućem naraštaju da
konstituira novu politiku istine (Foucault), kao temeljni i vječni imperativ
intelektualaca svih vremena.
Libertas
(...čitajući Todorova)
Različnim putovima i
načinima došao sam do svoje istine: Nisam se popeo samo jednom ljestvicom… I
uvijek sam bez volje pitao o putovima – protiv mojeg ukusa… kojeg se više ne
stidim i kojeg više ne skrivam. Ovo je moj put – a gdje je vaš? Tako sam
odgovarao onima koji su me pitali ›o putu‹. Jer, određeni put – ne postoji!«
F. Nietzsche, Tako
je govorio Zaratustra
Spomenuti Foucaultov stav
Foucaulta i citat iz Nietzscheove knjige idu u prilog činjenici da je uloga
intelektualaca usko povezana s politikom koja nas oblikuje kao društvena,
misaona i angažirana bića i koja problematizira pitanja o potrazi za istinom i
njezinim vrijednostima. Stoga, možda ne toliko ideologija, koliko akt odgovornosti
interpelira intelektualce kao javne osobe koje posjeduju hrabrost artikulirati
vlastita razmišljanja i pri tom zadržavaju osjećaj suprotstavljanja i
angažiranja. Svjesna sam činjenice da govoriti istinu (i tragati za njom!)
predstavlja dokaz o političkoj, prije i iznad svega, moralnoj ispravnosti.
Riječ je o spoznaji koja je proizišla iz mojeg akademskog i skromnog životnog
iskustva, a koja je naišla na svoju potvrdu na stranicama knjige Dužnosti i
naslade Cvetana Todorova. Todorov je francuski autor s bugarskim podrijetlom.
Mladost je proveo u komunističkoj Bugarskoj (totalitarnom društvu s
pseudoideološkom diktaturom), a stvaralačko razdoblje u Francuskoj (liberalnom
društvu demokratskog uređenja). Iako je imigrirao, nikada se nije smatrao
političkim emigrantom, već političkim građaninom, francuskim intelektualcem od
1963., autsajderom koji je postao insajder, da bi u dvadesetim godinama svog
života vidio sebe atopičnim subjektom. Bio je rastrgan između svog realnog i
pretpostavljenog/vjerojatnog Ja, izazvanog društvenom shizofrenijom vremena.
Takva ga je situacija dovela do najvažnijeg antibiografskog pitanja: Tko bih
bio ja da sam ostao u Sofiji, a da nisam došao u Pariz?
U pedesetim i šezdesetim
godinama 20. stoljeća Bugarska je bila zemlja potpune političke kontrole, gdje
su i govor i tisak bili cenzurirani. Ozračje je u svim komunističkim zemljama
bilo uglavnom slično. Stoga je za očekivati da se sve sumnje u odluke vrhovne
vlasti nisu mogle shvaćati i doživjeti drukčije nego nerealnim. To je izgledalo
kao da se protestira zato što pada kiša ili zato što je vrijeme vedro. Ako bi
to netko i činio, onda bi se tako što smatralo pogrješkom ukusa jer prema
Todorovljevu mišljenju »komunistički je režim dosegnuo svoju savršenost:
izgledao je prirodan, znači nepokretan… Globalni učinak na život pod komunizmom
nije imao svrhu stvaranja virtualnih antikomunista, već virulentnih
anti-političara… bića koja odstranjuju sa svoga obzora svako zanimanje za
politiku. Koliko je bilo moguće aktivnije, mi smo htjeli ostati neaktivni«
(Todorov 2004: 35 – kurziv A. B.-M.).
Takav opis života u
totalitarnim društvima prošloga stoljeća ističe i stav prema demokraciji,
zapravo odnos društvenog socijalističkog uređenja prema osobnosti, ljudskim
pravima i slobodama, pojedincu i njegovoj autonomiji, čak kada je
političko-pravni vokabular sadržavao jasan i deklarativan prijezir prema svakom
vidu eksploatacije, bijede i dehumanizacije. L. Kolakowski je 1968. godine
uobličio sliku o socijalizmu, objasnivši blago ironično da socijalizam nije mogao
biti »društvo« ako je čovjek bio nesretan kada bi iznosio svoje mišljenje, a
sretan ukoliko to nije činio, niti je mogao biti »društvo« ako u njemu bolje
žive oni koji nemaju nikakvo mišljenje. Za njega socijalizam ne može biti
»država« ukoliko vlada određuje prava građana, a oni ne mogu određivati
njezina, niti može biti »država« ako donosi presude bez sudskog postupka. U
ekstremnim uvjetima života disidentstvo, kao alternativa, postaje nemoguće.
Zato, »u totalitarnoj zemlji, u kojoj vlast kontrolira sve, ne može se živjeti
bez kompromisa«, smatra Todorov (2004: 33). Evo zbog čega:
Kao monoorganizirana
struktura s jednopartijskim sustavom upravljanja, realni je socijalizam bio
zatvoreno birokratko društvo s lažnim egalitarizmom čija krajnje hijerarhijska
i paternalistička struktura nije dopuštala pluralističke udruge i ideje.
Karizmatične ličnosti na vrhu (poput Staljina, Tita, Mao Tse Tunga) obećavale
su socijalnu sigurnost na račun osobne slobode koja je bila stavljena pod
kontrolu ideoloških, u svim sferama javnog života, dominantnih mehanizama.
Protežirajući kolektivizam i potpunu odanost državi, totalitarno je uređenje
propagiralo da je čovjek oblikovan povijesnim zakonitostima i društvenim
okolnostima u kojima individualni otpor ne može ništa promijeniti. U takvim
okolnostima razumljiva je pojava homo duplexa, čovjeka koji oscilira između
herojskog čina djelovanja i apstinentnog ponašanja u posvemašnjoj šutnji. O
tome Todorov kaže: »Da sam ostao u Bugarskoj, podnosio bih sve frustracije i
iste deformacije kao i moji nekadašnji prijatelji. Ne bih postao heroj, ali ni
pokvarenjak; proveo bih život lavirajući između dva ekstremna pola.« (2001:
78). Riječ je o dvama alternativnim diskursima koja su se prakticirala u
totalitarnim društvima: javni i privatni. Javni se diskurs brinuo za
jedinstvenu odgovarajuću istinu, stvarajući tako »dubletčike«, dvojne mislioce
koji su simultano koristili dva registra žive riječi. Registri su se međusobno
poništavali u proturječju zastupanom u ime Partije kojoj su pripadali te
tražili logiku u načelnoj nekoherentnosti. »Svi smo znali žonglirati tim
različitim registrima žive riječi… prema potrebama trenutka, moj naraštaj kao i
svi naraštaji stasali u komunizmu, bili su vještiji u tim vježbama od naših
starih: činilo se da smo tu vještinu dobili majčinim mlijekom.« (2001: 43).
Poput Orwella koji je
totalitarizam defi nirao kao porobljavanje putem kontrole uma, poljski je
disident Czesław Miłosz u kultnoj knjizi Zarobljeni um, postao svjestan da je
strašnije od fi zičkog porobljavanja ono unutrašnje. Takvo je ropstvo razvilo
strategiju dvojnog mišljenja (duble think) koje je vodilo gubljenju identiteta.
Ta je pojava bila česta u intelektualaca iz komunističkih zemalja: umjesto da
budu duhovna snaga naroda, većina ih je postajala sudionicima vladalačke
ideologije te moralno političko podobni njezinoj logici. Daleke 1953. godine
Milosz je obrazložio dva temeljna mehanizma, ketman i Murti-Bing, koji su u
staljinističkoj epohi pomagali totaliziranom čovjeku sačuvati svoj identitet.
Međutim, problem je bio mnogo ozbiljniji: zastrašujući mehanizam fi zičkog
uništenja mnogo je jači od želje za unutrašnjim skladom i srećom. Zato taj tip
hipokrizije nije ostao karakterističan samo za totalitarizam. Njegov je model i
danas produktivan, posebice u postkomunističkim društvima koja još uvijek nisu
uspjela obračunati se s prošlošću i pravedno ju ocijeniti. Njihov nekritičan
odnos stvara i sada novi oblik ketmanstva.
Iako je Todorov došao iz
jednog ekstremnog društvenog konteksta (prosovjetskog režima) u drugi
(euroliberalan s razvijenom demokracijom), nikad se nije smatrao disidentskim
ni režimskim piscem. Baveći se univerzalno-humanističkim temama23, kao što su
potraga za istinom, uloga povijesnog pamćenja, susret kultura i zablude suvremene
demokracije, uspio je izbjeći instrumentalizaciju obaju sustava. Djelujući u
Centru za istraživanje umjetnosti i jezika u Parizu, suočavao se s osobnom
dramom dekulturacije i akulturacije (napuštanje domicilne kulture i usvajanje
nove), prolazio bolne metamorfoze transkulturacije (usvajanje novog koda, bez
gubljenja starog), očima imigrantskog pisca svjesno tražio duhovnu obitelj da
bi naposljetku shvatio da nema spokojnog mjesta na svijetu na kojem će moći
biti identičan samom sebi (Todorov 2004: 125-135). Rezultat njegova vrhunskog
humanističkog angažmana jest mnoštvo knjiga sličnog žanra (Nasuprot krajnosti;
Sjećanje o zlu, iskušenje dobrog), a možda je najčuvenija ona U ime naroda:
svjedočanstva o komunističkim logorima24, potresna priznanja o bugarskim
kaznenim kolonijama u Belenu (otok na Dunavu) i Skravenu.
Pretpostavljam sada da ta
problematizacija angažmana Dimitra Mitreva i Cvetana Todorova možda ostavlja
dojam da ja, zapravo, želim aktualizirati jednu nedovoljno uvjerljivu poveznicu
između dvaju teoretičara – jednoga marksista, drugoga humanista. Međutim, ideja
mi je bila pokazati reakciju intelektualaca, iste ili slične provinijencije,
kada se vlastitim izborom ili slučajnim životnim okolnostima nađu u različitim
društvenim i političkim kontekstima, zadržavajući ili mijenjajući pri tom svoj
svjetonazor. Todorovljeva knjiga otkriva da se on, još u ranim školskim
godinama, unatoč utjecaju obitelji, oblikovao kao odani pionir-komsomolac, a u
razdoblju svoje adolescencije postao je antikomunist njegujući apolitičan odnos
prema svijetu i svojoj intelektualnoj karijeri. Upravo me je njegov primjer
inspirirao na razmišljanje o odnosu intelektualaca prema dužnosti i istini. Ali
prije toga željela bih podsjetiti na jedan teorijski pojam koji je u svoj knjizi
Hermeneutika subjekta (L’herméneutique du sujet, Seuil/Gallimard, 2001)
elaborirao Michel Foucault. U njoj taj teoretičar govori o pojmu paresija
(parrhêsia), koji se najčešće prevodi kao libertas ili slobodni govor, pojam
koji podrazumijeva etos (moralni stav) i tehné (tehnički postupak) koji je
suprotan laskanju i retorici. »U parrhêsjii postoji netko tko govori drugom,
tako što taj drugi, suprotno situaciji laskanja, može izgraditi autonoman,
neovisan, ispunjen i zadovoljan odnos prema samom sebi.« (Foucault 2003:
472-473) Njegov je stav da u parrhêsji »ima mjesta samo za istinu. Ako nema
istine, nema ni slobodnog govora.« (2003: 477) Parrhêsia je oblik kojim se
prenosi istina i koji je nedjeljiv od uloge javnih intelektualaca i njihova
utjecaja na društvo. To potvrđuje Cvetan Todorov, ali na drukčiji način. Dajući
izbalansirane odgovore na slatke provokacije novinarke Catherine Portevin,
Todorov u Dužnosti i naslade (Devoirs et délices, Seuil, 2002) artikulira
pitanje o angažiranosti intelektualaca u događajima s posebnim značenjem za
društvo. Međutim, njegovo balansiranje emanira i suptilnu dozu odlučnosti koja
potječe iz njegova odnosa prema temeljnim humanističkim vrijednostima. Iako sam
proučila niz članaka i intelektualnih biografi ja vezanih uz ovu temu koji su
mi pomogli shvatiti da je ona usko povezana s politikom, pomislila sam da bi
bilo dobro još jednom preispitati svoje stavove, ali sada iz pozicije
»promatrača« koji je kroz život prolazio kao »tumač« društvenopovijesnih
prilika i neprilika u ovom dijelu svijeta. Ali prije, dopustite mi da se
poslužim još jedim Todorovljevim citatom: »Intelektualcima se uvijek postavlja
pitanje o njihovom angažmanu. Ono ne znači ništa (…) Sasvim je nešto drugo
pitanje o odgovornosti (…) Neodgovorni intelektualac čini suprotno od onoga što
govori, koristi svoj ugled kako bi privukao druge na stranu koja mu odgovara… S
obzirom na to da je njegov posao razmišljanje, njegove su obveze zahtjevnije od
obveza drugih (2004: 202).
Uspoređujući intelektualne
odgovornosti s intelektualnim grijehom Todorov asocira na latinsku poslovicu
»Quod licet Jovi non licet bovi« koju je upotrijebila Hannah Arendt
referirajući se na političku karijeru Bertolta Brechta. Ta bi poslovica u
jednom perfi dnom prijevodu mogla ovako glasiti i (značiti): »Ono što je
dopušteno volu (čovjeku iz naroda), nije dopušteno Jupiteru«. Todorov
naglašava: »Koliko više imate vlasti (političke, intelektualne, simboličke),
toliko su veće vaše odgovornosti« (2004: 203). Zatim slijedi sublimiran rakurs o
političkoj abdikaciji Alberta Camusa u odnosu na alžirski konfl ikt, vis a vis
slučaja Raymonda Arona koji se zalagao za neovisnost Alžira od kolonijalne
Francuske. Ovo je samo pojačalo moju dilemu – što zapravo znači biti angažiran
(u politici, državi, institucijama), a što znači ostati samo »angažirani
promatrač«. Iako znam da ni jedan život nije lijep poput onog na marginama, u
što nas je uvjeravao i Balzac, pitam se, je li odluka o apstinenciji možda samo
odustajanje od želje za koncepcijom? Ili ta apstinencija samo regulira,
relativizira ili reorganizira njezinu moć?
»U izvjesnom trenutku
intelektualac mora odustati od logičnih argumenata i racionalne analize i
reagirati svojim bićem: ›on šuti ili sluša svojeg demona‹« (Todorov 2004: 206),
odnosno stavlja svoju savjest na ispit. Iako razumije takav Aronov osjećaj,
Todorov pokazuje više simpatija prema Camusevoj gesti koja zauzdava svoga
»demona« i šuti glede alžirske krize kako bi bio »duša prosvjećena razumom«, pa
defi nirajući to kao subjektivnu odgovornost, priznaje da, iako ne piše fi
kcije poput Camusa, već se zanima za političku povijest ideja kao i Aron, ipak
je bliži abdikaciji, nego angažiranosti: »Ne sudjelujem svakodnevno u
političkom životu, ne predlažem konkretna rješenja, dovoljno mi je izdaleka
komentirati događaje, a ne izložiti se opasnosti. Slijedim smjer koji kombinira
nesuklađenost i jednog i drugog…(Todorov 2004: 207). »Uočio sam kod sebe da se
moj povlašteni način ophođenja odnosi više na pisanje, nego na… javnu raspravu.
Ja ne branim takav izbor, on je pitanje temperamenta… (…) Ali, ne treba
pretjerivati: nisam ekscentrik, niti zatvoreni čovjek: tek – marginalni
centrist« (2004: 298-299).
No evo sada trenutka, koji
dopunjen sintagmom diskretno nazočan autsajder –mislim na Todorovljevu
»neutralnu« poziciju naturaliziranog Francuza, nadopunjenu iskustvom jedne
drukčije grupe intelektualaca – čini mi se prilično eksplicitnog. Ali, iako me
je privukla sintagma marginalni centrist, ona nije zadržala moju pozornost kao
rečenica »Pokušavam ne zaboraviti tko sam kada pišem.« u kojoj sam prepoznala
osjećaj za samosvijest i koja u svojoj prividnoj neutralnosti sadrži veliku
dozu emotivnosti. Kao skrojena po mjeri, kao izlaz iz dileme koja tlači, iz
prsta koji upućuje i proziva, ona poručuje da bi se svatko od nas mogao
skloniti iza nje, odahnuti uvučen u svoju kukuljicu, izbjegavajući
pozicioniranje, suočavanje, artikuliranje istine, etike, pravde. No, postoji li
kukuljica u kojoj bi se svi osjećali jednako udobno? Jesu li naša znanja, naša
moć, osjećaj za pravdu, istinu, odgovornost, moral jednako prisutni u svakom od
nas?
U predgovoru temeljne
knjige Nous et les autres30 (jedna od rijetkih njegovih knjiga, koja, na
žalost, nije prevedena na makedonski jezik) Todorov priznaje da je, u vrijeme
komunističkog režima u Bugarskoj, živio kao »čovjek s dvjema osobnostima«, bio
je dvoličan: »prva je osobnost bila javna i pokorna, a druga privatna koja
postupa prema vlastitom nahođenju… Moja privatna osobnost nije bila, kako sam
si zamišljao, djelo moje volje« (Todorov 1994: 7). Ali, tek dolaskom u
Francusku Todorov je shvatio da privrženost demokratskim idejama nije uvijek
zasnovana na razumu: većina njegovih kolega nisu moralno reagirali na povijesna
događanja (mislim na svibanjske događaje iz 1968. godine): »Ne ulazeći u
detalje, reći ću da su živjeli poput malograđana (…) bio sam neugodno iznenađen
s neskladom između njihova načina života i onoga što su govorili, s konfl
iktom… između dviju neovisnih pa čak i suprotstavljenih težnji… Ovaj se moj zaključak
temelji na prethodnom iskustvu i odvratnosti koju osjećam prema riječima koje
nemaju ničeg zajedničkog s djelima« (Todorov 1994: 9 – kurziv A. B.-M.).
Iz osobnog iskustva znam da
čovjek ne može »glumiti« velikog intelektualca dok mu život prolazi u tijelu
crva i dok guta odgovornost za moralna pitanja koja se postavljaju pred svakog
akademskog građanina, javnog intelektualca ili borca za ljudska prava. Mislim
na »istinu« i potragu za istinom, čak i po cijeni vlastite društvene izolacije,
marginalizacije i maltretiranja. To je i bilo pitanje koje je otvorilo temu o
osobnom izboru, ali samo u prilog jednom subverzivnom i glomaznom sustavu u
kojem značimo koliko i mali izlizani vijci… Patuljci – parafraziram sada
Todorova – možemo se popeti divovima na ramena: takav je naš privilegij
»promatrača« i …»onih koji prešućuju«. Razumije se da povijesni kontekst
diktira uvjete života, ali osnovni politički problem intelektualaca svih
vremena nije promijeniti ljudsku svijest, nego promijeniti institucionalne i
političke režime koje proizvode »istinu«, jer je istina moć. No, odgovornost je
teret koji se teško nosi... »Čežnja za totalitarnim sustavom, koji nesvjesno
proživljava puno pojedinaca, proizlazi iz izvjesnog straha od slobode i
odgovornosti, a što objašnjava uspješnost svih totalitarnih režima... Bilo je
nečeg pogrješnog u izrazu »imperija zla« koji se primjenjivao na SSSR, iako u
usporedbi s demokracijom, totalitarizam predstavlja neprijeporno zlo. Taj je
izraz dopuštao da se zlo identifi cira s jednim mjestom i s jednim režimom, kao
da je nama ostalima potpuno stran, pri čem smo »mi ostali « otjelotvorenje
dobra. Kao što se zlo ne nalazi samo u vragu, tako ono nije ni odlika samo
jedne imperije«, kaže Todorov (2001: 32-33). Predodžba o intelektualcima danas
nalaže drukčiju perspektivu, onakvu koja, inspirirana Kantovom sentencom sapere
aude, ima hrabrosti koristiti vlastiti um i razum; samostalno, bez straha da
javno artikulira vlastita razmišljanja o nekoj masovnoj histeriji ili gluposti
(bez obzira bili oni lokalnog, akademskog ili globalnog političkog karaktera).
Ti intelektualci imaju kritički odmak, ne samo od društvenih institucija,
kulturnog naslijeđa i demokratskog društvenog prava, već i od osobnog
identiteta, stalno preispitujući elitnost vlastite pozicije. Slobodni su: mogu
odabirati, samostalno se određivati, odlučivati, biti sami sebi gospodari
(autos, ipse) jer ne postoji slobodna volja bez ipseiteta, bez autonomije
sebstva, bez suvereniteta – bez onoga što započinje i završava samim sobom.
Veliki je francuski
humanist Jean Jacques Rousseau rekao da više voli opasnu slobodu od mirnog
ropstva. Na tom tragu Edward Said u tekstu »Govoriti istinu moćnima« sugerira
sljedeće: »Ne smatram da me vlastita stručna naobrazba iz oblasti književnosti
obvzuje da se bavim samo njome te se ne prestajem baviti pitanjima o javnoj
politici samo zato jer imam potvrdu da jedino što smijem raditi je predavati
suvremenu književnost. Govorim i pišem o općim pitanjima jer me kao potpunog
amatera zanimaju stvari mnogo šire od moje uske profesionalne karijere. Baveći
se tim pitanjima, o kojim nikada ne govorim u predavaonici, ulažem napor kako
bih stekao novu i raznovrsniju publiku (2006: 229). O kakvim »amaterskim
upadima u javnu sferu« govori Edward Said i na što ga obvezuju oni kada kaže:
»Intelektualcima postavljam osnovno pitanje: kako se govori istina? Koja
istina? Za koga i gdje?«
Lebdeći i slobodni,
neovisni, istinski javni intelektualci jesu movers and shakers (Ralf
Dahrendorf), osobe koje očito i dojmljivo pokreću i mijenjaju okolnosti te
svojem vremenu poklanjaju jezik koji razumiju i obični ljudi. Kao nositelji
liberalnog duha oni su sposobni defi nirati mentalitet čitavog jednog naraštaja
(Noel Annan), a u svojim raznovrsnim intelektualnim izvedbama, sposobni su
zadržati osjećaje koji potiču suprotstavljanje i angažiranje. Kako? Na način da
»razbistre kontekst, da ospore i poraze nametnutu šutnju i normalizirani spokoj
nevidljive sile, gdje god je to moguće« (2006: 242).
U knjizi Odnarođeni čovjek
(L’Homme dépaysé, Seuil 1996), Todorov se osvrće na tipologizaciju
intelektualaca američkog fi lozofa i sociologa Christophera Lascha. On izdvaja
tri uloge intelektualca: »intelektualac kao glas savjesti, kao glas razuma i
kao glas imaginacije…« (Todorov 2001: 123) koje odgovaraju trima temeljnim
kategorijama: dobroti, istini, ljepoti te i trima stilskim formacijama:
racionalizmu, prosvjetiljestvu i romantizmu. Tu podjelu Todorov povezuje s
Weberovom trojnom podjelom legitimiteta: na tradicionalan, racionalan, karizmatičan.
Međutim, on je skloniji Montaigneovoj podjeli »koja razlikuje tri tipa odnosa
prema istini i vrijednostima: ponašanje nihilista (…) koji su odustali od
potrage za vrijednostima; ponašanje dogmatičara koji su vrijednosti već
pronašli; i ponašanje neukroćenih istraživača koji slijede svoje istraživanje,
iako znaju da se ono nikada ne može dovršiti… Intelektualac trećeg tipa koji
nije ni dogmatičar ni nihilist bavi se istinom i vrijednostima… on živi ta dva
odnosa skladno… On, za razliku od drugih, nije anakronizam« (Todorov 2001: 125,
kurziv A. B.-M.).
Kada bih ovaj citat tumačila Foucaultovom
teorijom o istini, rekla bih da odluka o tome hoćemo li pisati ili javno
govoriti o nekoj temi, ne teži tome da pokažete kako ste pametni (ili kako ste
u pravu), nego pokušavate promijeniti moralnu klimu društva u kojem
liberalno-demokratska prava i slobode ne će biti privilegij samo za odabrane,
već norma i pravilo za sve. Ali odnos prema istini ne defi nira nas kao naivne
idealiste – govoriti istinu znači »pomno vaganje alternativa, biranje one prave
i njeno inteligentno iznošenje ondje gdje može donijeti najviše dobra i
donijeti pravu promjenu« (2006: 235). Drugim riječima (i uvijek drugim
riječima): govoriti istinu znači imati svijest o političkoj i moralnoj
korektnosti35. Ovdje ću ponovo citirati Edwarda Saida: »Mislim da ništa ne
zavrjeđuje toliku pokudu kao one duhovne navike intelektualaca – koje donose
izbjegavanje, ono karakteristično odustajanje od teškoga i principijelnog
stajališta za koje znate da je ispravno, ali odlučujete da ga ne zauzmete. Ne
želite ostaviti dojam da ste previše politizirani; bojite se kako će misliti da
ste kontroverzni; treba vam potvrda od nekog šefa ili autoriteta; želite
sačuvati reputaciju uravnoteženoga, objektivnoga i umjerenoga; nadate se… da
ćete biti u nekom odboru ili prestižnom povjerenstvu… nadate se kako ćete
jednoga dana dobiti počasni doktorat, nekakvu veliku nagradu, možda čak
veleposlaničko mjesto. Intelektualce te navike par excellence kvare. Ako išta
može promijeniti, osujetiti i napokon ubiti strastveni intelektualni život, to
su onda ta razmišljanja…« (2006: 235).
Vraćam se ponovo Todorovu
da bih vas podsjetila što je za njega značila sintagma »politički korektno«.
Politički korektno, zapravo politička korektnost (political correctness)
neodvojiva je od života modernih demokracija i različita je od konformizma koji
Todorov opisuje negdje kao govor ili obraćanje prilagođeno publici s balkona.
Ili konkretnije, ako je konformizam bio oblik ponašanja koji imitira neki
dominantni model (model silnih, model pobjednika), tada »politički korektno
valorizira bivše gubitnike (poražene), bivše žrtve diskriminacije (…) Sve su te
akcije političke po formi, ali je njihov sadržaj moralizatorski. Zato ja više
volim govoriti o moralno korektnom« (2004: 258).
U knjizi Otkucaji svijeta
napisanoj u formi dijaloga između dvojice fi lozofa, Alaina Finkielkrauta i
Petera Sloterdijka, potonji defi nira koncept javne sfere i slobode govora,
objašnjavajući što danas u demokratskim društvima znači termin politička
korektnost i čemu ona vodi: »Dajući svima pravo da se slobodno izražavaju,
demokracija ukida taj unutrašnji svijet zadrške kod građana, odakle bi se mogli
vratiti reptili. Pretpostavka o free speech primijenjena je u Sjedinjenim
Državama radikalnije nego u Europi. Dok još nije bilo plime »političke
korektnosti«, bilo je zakonito braniti najekstremnija mišljenja, uključujući
antisemite i rasiste, što je mnogo zdravije nego nagađati o mogućim tuđim
zadrškama. Sada je javni prostor zahvatila klima progona. Potpuno se razmahala
degeneracija slobode govora. Nitko više ne misli da je drugi rekao ono što je
htio reći. Politička korektnost pokreće proces koji vodi u opću paranoju…
možemo reći da je cijelo suvremeno društvo kopirani oblik rimskog circusa (…)
Sve dok se ne učini radikalna analiza funkcioniranja javog prostora,
demokracija ostaje prazan koncept…«, kaže Sloterdijk (2005: 73-74). Navela sam
ovaj citat kako bih pokazala da je javno mnijenje, više nego ikad, dobilo oblik
kapitala s kojim se spekulira kao s monetariziranom istinom na Burzi
(publiciraju se pretpostavke i stavovi koji izazivaju skandale). Ali, kakva je
njegova veza sa Sveučilištem kao čimbenikom demokracije, neovisnim o nacionalnoj
državi i građanstvu?
Ekstrateritorijalnost i
njezina alotopičnost u odnosu na vlast, karakteristični za akademsku sredinu,
najvažnije su vrijednosti u povijesti europske misli koja se trudi zadržati
izvorno značenje drevne Platonove Akademije, pretvarajući ju u manifest
suvremenih intelektualaca. »(...) svi veliki zločinci XX. stoljeća pozivali su
se na neku utopiju, no alotopiju valja glasno braniti« kaže Sloterdijk,
referirajući se na akademski mir kao sklonište istine, »dekontaminirano mjesto
bez sile… u kojem policija i demagozi nemaju pristupa« (2005: 80). Današnje
Sveučilište, kao moderna europska tvorba, ideja je temeljena na bezuvjetnom
pravu u potrazi za istinom, pravu koje otvara sva nužna pitanja u svezi
humanitéa. Međutim, pretpostavljena neovisnost sveučilišta od izvanjske moći
(teološko-političke, ekonomske i medijske), njihov imunitet, apsolutna
otvorenost i bezuvjetna akademska sloboda u stvaranju vlastite »politike« i
etike, dovodi u pitanje načela suvereniteta. Zapravo, dovodi u pitanje fantazmu
suvereniteta, koja »podstiče politiku svih nacionalističkih država. One se,
danas još uvek, suočavaju između sebe u jednom ratu bez imena na frontovima
koji su istovremeno i simbolički i virtuelni i stvarni, ali koji su u svakom
slučaju ubilački«, kaže Derrida u tekstu »Bezuvjetnost ili suverenitet: univerzitet
na granicama Europe« (Derida; 2002: 74) te dodaje: »Eto zašto mi trebamo do
beskraja da dekonstruišemo, ali isto tako i da raskrinkavamo mehanizme
lukavosti, laži sa kojima se uvaženi diskurs prava čoveka podešava sa, na
nepravedan i selektivan način, hegemonističkim ciljevima nadmoćnih nacionalnih
država. One se nikada neće odreći svoje lične suverenosti« (2002: 77). Taj
diskurs izgovoren na javnom nastupu 1990. godine na Sveučilištu za socijalne i
političke znanosti Panteion u Ateni, u vrijeme NATO-ove intervencije na
Jugoslaviju, govori nam da, kada je riječ o pitanjima od krucijalne važnosti za
čovječanstvo, u kritičkom diskursu sveučilišta (u kojima vlada demokracija s
velikim D) ne smiju postojati granice i ograničenja. Bezuvjetnost u
promišljanju istine, odnosno obveza izreći javno ono što se misli, a koju nudi
građansko međunarodno pravo, jamči sveučilištima suverenitet te istodobno
otkriva i njegovu krhkost jer je svako mišljenje koje je uspjelo nadvladati
bezuvjetnu kapitulaciju, zapravo, ostalo bez »moći«. Ali, ostati bez moći ne
znači biti »bez snage« u procesu stvaranja strategije jedne nove politike,
jednog novog »promišljanja politike« koje razlikuje servilnost od kritike
suvereniteta, jer onog trenutka kada koncept političke korektnosti postane
dominantan unutar sveučilišta (u domu intelektualaca), onda je kraj s
parrhêsiom, sa slobodnim mišljenjem i izražavanjem. Zato se uvijek treba
vraćati ponovnom iščitavanju nekih autora i njihovih djela (ako već to ne
činimo) jer osjećamo da zapadamo u letargiju nemoći da artikuliramo sami sebe.
Mi danas možemo i moramo preispitati neke humanističke teze na bliskim
primjerima iz našeg stvarnog (akademskog i političkog) života te iz samosvjesne
pozicije među jednakima zauzeti stav u svijetu pravih vrijednosti, ili, ako
hoćete – u pravom svijetu vrijednosti.
Literatura
Europski glasnik (XI/2006), Zagreb:
– Dahrendorf, Ralf: »Intelektualci
u doba iskušenja«
– Etzioni, Amitai: »Jesu li
javni intelektualci ugrožena vrsta«
– Said, Edward W.:
»Govoriti istinu moćnima«
– Said, Edward W.: »Javna
uloga pisaca i intelektualaca«
Comments
Post a Comment